Inovacije i investicije

Pitao Webmaster u komentaru (prenosim u cijelosti):

Mene interesira da li je pravilo, ako zelis dobiti investiciju, da tvoj posao mora biti inovacija.

Sto ako ja napravim nesto sto vec postoji, ali to ne radi puno firmi i mozda ima na trzistu jos prostora. Ako ja napravim program koji ima istu svrhu, ali razlicito je razradjen u smislu nacina rada, organizacije, troskova, vanjskog izgleda…

Da ne drobim puno, pitanje je slijedece:
Da li ce venture kapital fond ili poslovni andjeli uloziti i uopce razmatrati mogucnost uloga u nesto sto nije inovacija i nije jedino na trzistu?

U ovom kratkom pitanju sadržano je toliko toga da jednostavno ne znam odakle da počnem. Detaljan odgovor na ovo pitanje zahtijeva u najmanju ruku cjelodnevni seminar na temu investicija u startupe (kad smo već kod toga, koliko bi vas bilo zainteresirano platiti neku razumnu svotu za jedan takav seminar?), dok najkraći odgovor (koji, da ne kompliciram, glasi “da”) teško da će zadovoljiti i Webmastera i bilo koga drugoga.

Kao prvo, ne postoji potencijalno komercijalni proizvod koji je “jedini na tržištu” — sve na ovome svijetu ima konkurenciju, jer ljudi su u cjelini (a ima nas puno) vrlo kreativni i stalno smišljaju nove načine kako da riješe neki svoj problem. Konkurenciju treba definirati vrlo široko, pa su tako ShoutEmu jednako konkurenti olovka i papir kao i Twitter.

Nadalje, pita Webmaster (da sažmem): “mora [li] biti inovacija[?] Ako ja napravim program koji ima istu svrhu, ali razlicito je razradjen u smislu nacina rada, organizacije, troskova, vanjskog izgleda…” Hm — ali to što si opisao i jest definicija inovacije! Inovacije nije izumljivanje nečeg sasvim novog, što nitko nikad nije vidio, inovacija je usavršavanje nečega što već postoji. Razmisli malo o svim inovacijama koje znaš — što je bilo toliko novo recimo u Googleu? Oni su samo našli bolji način kako realizirati nešto što su drugi već započeli.

Naposljetku, možda najbolji način kako odgovoriti na ovo pitanje jest da jednostavno navedem tri pitanja koja će svaki ulagač pitati kod upoznavanja s nekim projektom, a to prije svega vrijed za Web i druge aplikacije:

  • Prvo i najvažnije: Rješava li taj proizvog neki konkretan, prepoznatljiv problem kojeg su (bar neki) ljudi spremni platiti novcem?
  • Ističe li se taj problem vaše rješenje tog problema među konkurencijom? (A ako vam je jedini element specifičnosti cijena, bolje da se ni ne trudite. Cijenom se može konkurirati, ali samo ako ju prati još nešto čime se proizvod ističe.)
  • Je li proizvod zanimljiv na globalnom tržištu? (U smislu da nije iz nekog razloga ograničen na Hrvatsku ili regiju; primjer su knjigovodstveni programi koji se vrlo teško ili nikako ne mogu izvoziti.)
  • Postoje li već neki rezultati? (Drugim riječima, jako je korisno da postoji prototip, a pogotovo ako je on već donio neke stalne korisnike, a nabolje čak i financijski prihod.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *