Ideje i realizacije

Čitatelj po imenu Stipe napisao je komentar na moj prethodni post o poslovnim idejama. Počeo sam mu pisati odgovor pa sam po tko zna koji put shvatio da sam dobio još jedan članak za site.

Dakle, Stipe — iako sam svjestan da to zvuči glupo, vjeruj mi da se ne moraš bojati toga da ti netko ukrade ideju; preciznije, daleko su manje šanse da ćeš izgubiti ako ideju podijeliš s drugima nego ako ju ljubomorno čuvaš.

Naime, kako i piše u članku na kojeg komentiraš, ideja je nužan, ali u konačnici vrlo malen element nekog biznisa. I ne samo to — ideja ima na pretek; ja ti garantiram da si samo danas od ustajanja iz kreveta prošao kraj nekoliko desetaka stvari, ljudi ili situacija koje kriju iskru poslovne ideje. Ideje ne moraju biti posebno originalne — najuspješnije poslovne ideje nastale su reciklažom nečega što je već postojalo — jednako kao što ni najoriginalnija ideja ne garantira uspjeh biznisa. Ono što je zaista vrijedno jest realizacija, odnosno sposobnost da se ideja provede u djelo, i ako nisi to u stanju napraviti sam (a vrlo malo ljudi jest) onda moraš imati partnera koji će popuniti ono što tebi nedostaje. A nadam se da razumiješ da partneru ne možeš uskratiti temeljne informacije o ideji.

Kažeš da bi se glupo osjećao kad bi ti nekome rekao svoju ideju a onda vidio da ju je taj netko realizirao. Ali razmisli malo — tko ti kaže da taj netko nije imao istu ideju nezavisno od tebe? Nitko nema monopol na ideje, i iste ideje mogu pasti na pamet ljudima koji se nikad nisu susreli. Evo, primjerice, u razgovoru s jednim angel investitorom iznio sam mu jednu svoju ideju da bi se ispostavilo da čovjek već neko vrijeme radi na pripremi jednog sličnog projekta.

Nadalje, ti se bojiš da će netko s više novca realizirati neku tvoju ideju; ali zašto bi on to učinio? Da bi se neka ideja realizirala potrebni su oprema i vrijeme, ali prije svega ljudi koji će tu ideju realizirati — i zašto bi netko sad išao zapošljavati neke ljude s nejasnom vizijom te ideje kad ima tebe koji si očito o cijeloj stvari već puno razmišljao i koji si najprikladniji da tako nešto i realiziraš.

I za kraj, najbolji način da zaštitiš svoju ideju jest upravo da ju realiziraš. Ako je riječ o nekoj Web aplikaciji — o čemu ja uglavnom pišem — nabavi domenu, zakupi hosting, postavi neku osnovnu verziju te aplikacije da pokažeš sebi i svijetu da je to izvedivo. Ako si programer to ti neće biti teško, a ako nisi onda imaš problem — ali ništa što se ne bi moglo riješiti nalaženjem kvalitetnog partnera programera. Tako ćeš kad pristupiš investitoru imati nešto što možeš pokazati, i to će sigurno pomoći da netko uloži u tebe — to mu se svakako više isplati nego da vlastitim snagama krene u realizaciju iste ideje.

9 thoughts on “Ideje i realizacije”

  1. Dobro rečeno: “najbolji način da zaštitiš svoju ideju jest upravo da ju realiziraš”.

    Normalno je da ljudi žele zaštititi svoje ideje, ali ako traže investitora, onda će im pretjerano nepovjerenje biti kočnica koja će ih samo usporavati. Američki investitori u pravilu ne potpisuju niti “non-disclosure agreement” (NDA) jer se u gomili projekata koje procjenjuju uvijek neki od njih preklapaju, ili su varijacije na istu temu. Kada bi potpisivali NDA, investitori bi se brzo upleli u pravne zavrzlame i sami sebi vezali ruke.

  2. Stipe, ja te razumem 🙂

    Naravno da postoji neko ko ima vise para/vremena/znanja ili cega vec da pre tebe “realizuje” tvoju (neku) ideju.

    Konkretno ja licno vucem vec 1,5 godina jednu ideju (nista posebno), i pricao sam sa gomilom ljudi (koji su mozda od onih gore navedenih koji to mogu brze/bolje itd…) o tome.

    Iz toga je proizaslo samo dobro, ideja se vremenom razvija i postaje bolja,…

    Ovo trenutno sto “pravimo” nije ni nalik onome (iako je i dalje to to) od pre godinu i po dana.

    Razgovaraj sa pametnijim/iskusnijim itd.. od tebe, razgovaraj (ako si u mogucnosti) sa tvojim buducim korisnicima/kupcima…

    Nikada nije rano da razgovaras sa krajnim korisnicima 🙂

    Izvinjavam se ako sam smorio citao ce bloga. 😀

  3. Hvala Berislave na iscrpnom osvrtu kako na moj, tako i na problem drugih ljudi!

    Teško je realizirati nekakvu ideju, pogotovo kada ona uključuje više disciplina, a pod tim mislim kada bi trebalo staviti nešto online, koristiti postojeće servise, mogućnost pristupa istom servisu preko mobitela ili čak praviti aplikacije za mobitel.

    Tako da bi mi trebalo više vrsta programera, zapravo jedan veći tim koji bi to mogao odraditi. Naravno, investicije za tako nešto su poprilično velike i malo tko si to može priuštiti.

    Berislave, ako ti nije problem, možeš li napisati članak o tome kako se priprema projekt. Hoću reći, koje sve stavke mora imati tj. da napišeš kao TO DO listu pod natuknicama.

    Tako da bi to moglo pomoći ljudima koji razmišljaju o projektu ili ga već debelo razrađuju.

    @Nemanja – Hvala na razumijevanju!

  4. Stipe, razmišljao sam i sam o nekom takvom “tutorialu”, no tu su dva problema. Prvo, iako postoje neke generalne smjernice, dosta toga se razlikuje od slučaja do slučaja i traži neke specifične prilagodbe. A drugo, te stvari su trenutačno jedan od osnovnih izvora mojih redovnih prihoda, pa mi baš i nije u interesu iznositi previše toga for free. 🙂

    No, možda kad ulovim malo vremena napišem par riječi, iako će to prije biti na siteu Initiuma nego ovdje. A kad smo već kod Initiuma, postoje planovi da na ljeto organiziramo niz radionica na temu pokretanja startupa, marketinga i PR-a, prodaje itd.

  5. @Berislav – trebao bi se postaviti minimalni tutorial ili primjer nekog projekta. Ako budem kako saznao (bez uvrede), rado ću to objaviti kako bi svi znali napisati projekt. Ne smatram da je u redu naplaćivati takvo nešto. Možda griješim, no smatram da bi to trebalo biti free.

    Ljudi bi se lakše odlučivali pisati na CRANE da imaju nekakvu uputu. A ovako, malo teže.

    p.s. link na Initium u komentaru si stavio na initium.hr, a ne na ini.hr 🙂

    Nemoj ništa zamjerati radi mojih komentara, sve što pišem, mislim dobronamjerno.

    Pozdrav

  6. Ne smatram da je u redu naplaćivati takvo nešto.

    Zašto? Svaka škola se plaća, a to uključuje i nečije znanje i iskustvo. Naravno, nitko ti ne brani da sam skupiš te informacije — nije ih tako teško naći — ali a) iskustvo ćeš teško naći na Internetu, i b) to će trajati. Plaćanjem ustvari kupuješ vrijeme, ništa drugo.

    Ljudi bi se lakše odlučivali pisati na CRANE da imaju nekakvu uputu. A ovako, malo teže.

    Misliš? Petnaestak prijava u pet dana ja ne bih nazvao slabim. 🙂

    Ali sad mi je sinulo: pa uputa postoji! Obrazac za prijavu na CRANE sastoji se od niza pitanja i polja koja jasno pokazuju što ulagače zanima. Proži obrazac, odgovori na pitanja, i već ćeš imati jasniju sliku.

    Nemoj ništa zamjerati radi mojih komentara

    Kaj bih zamjerao, pa svatko ima pravo na svoje stavove. BTW, hvala za upozorenje o linku, pisao sam u žurbi.

  7. Pingback: Vatreni blog
  8. Zdravo Berislav,

    samo sam htio da kažem da se 100% strinjam sa svime što si napisao u ovom članku. I osobna iskustva sve to potrvdžuju.

    Idej ima puno, težko je nači ljude koji jih mogu realizirati tako po tehnički kao i po poslovnoj strani.

    Andraž Tori, Zemanta

  9. “”Ono što je zaista vrijedno jest realizacija, odnosno sposobnost da se ideja provede u djelo, i ako nisi to u stanju napraviti sam (a vrlo malo ljudi jest)…””

    sve si rekao Bero….tom recenicom. ja bi josh dodao iz vlastitog iskustva – ne komplicirajte meni jedna draga recenica koju rado citiram – ostvarena losha zamisao sto puta bolja od neostvarene izvrsne zamisli…..

    Tomislav Car, Studentski Oglasnik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *