Koliko vrijedi poslovna ideja?

Vjerujem da je većina čitatelja ovog bloga već čula za osnivanje prve hrvatske mreže poslovnih anđela, pod nazivom CRANE. “Poslovni anđeli” je prijevod engleskog naziva “business angels”, a koji opisuje jednu specifičnu kategoriju individualnih ulagača koji financiraju tvrtke u najranijoj fazi razvoja, često čak i prije nego je proizvod do kraja defeiniran a u pravilu prije nego je postignut ikakav tržišni uspjeh.

S podacima o CRANE-u mogli ste se prošlog tjedna dosta susresti u hrvatskim medijima, zahvaljujući nizu državnih institucija koje su podržale projekt, a jedna od posljedica te medijske pokrivenosti jest i podatak da je u svega tri dana — od utorka kad je održana prezentacija projekta — putem obrasca za prijavu pristiglo već petnaestak projekata. Iako među prijavljenim projektima ima i nekoliko dosta razrađenih, za koje se vidi da su njihovi poduzetnici dosta razmišljali o realizaciji, većinom prevladavaju oni kod kojih dominira samo ideja.

U četvrtak sam skoknuo do Slovenije (brže bolje prije nego uvedu svinjete), pa sam i tamo imao priliku razgovarati s dvoje ulagača, koji su se također požalili na učestalost tzv. “idea pitchera”, koji čak i kad im se pokuša objasniti nužnost dobro osmišljene realizacije i dalje inzistiraju da je “ideja sve”.

Tom prilikom mi je sinulo kako se jednostavno može pokazati da je ideja tek sporedan — iako nužan — preduvjet za pokretanje uspješnog i kvalitetnog poslovnog projekta. Naime, ako je “ideja sve”, zašto poduzetnici koji to tvrde i dalje traže investitora koji će u njihovu ideju uložiti novac? Ako je realizacija sporedna, onda se svakako može uzeti čista ideja i pretočiti u biznis bez ijedne lipe investicija — zar ne?

Naravno, odgovor je prilično očit svakome tko se potrudi o njemu razmisliti. Jasno, svaki biznis kreće od ideje, ali tek promišljena realizacija tu ideju pretvara u stvarnost. Brojni “idea pitcheri” s kojima sam se susreo zanemaruju nužnost konkretnog planiranja — istina, oni uglavnom imaju neku maglovitu ideju da im treba novac za “realizaciju”, a ako ih pitate na što misle pod time nabacivat će se terminima poput “marketinga” i “proizvodnje”, ali ovdje njihova razrada ideje staje. U većini slučajeva, njihov poslovni plan podsjeća na onaj gnomâ iz South Parka:

  1. Collect underpants
  2. ?
  3. Profit!

6 thoughts on “Koliko vrijedi poslovna ideja?”

  1. Nebi bilo loše napisati ukratko tutorial “od ideje do realizacije”, vjerujem da bi to mnogima pomoglo, kako razraditi ideju, što napraviti prije prijave, primjere planiranja businessa za online i offline business, što nam donosi a što NE donosi dolazak investitora i takve stvari.
    Znam da si pisao takve stvari tu na blogu ali te informacije su nespretne za pronaći. Također mislim da fali još takvih informacija na Crane stranici, npr. napraviti kvalitetnu prezentaciju za investitore.
    Kužiš, da smanjite natezanje sa tim “idea pitcherima”.
    Sorry, možda ste to mislili ubacit, znam da je to sve još mlado 🙂

  2. Mene jedino muči naš (hrvatski) mentalitet, a mislim da je to i mnogima boljka. Drago mi je što se otvorio CRANE i da daje mogućnost malima da pokušaju nešto.

    No stvar je od povjerenja. Ja bih trebao iznijeti kompletnu ideju, način realizacije, kalkulacije i sve moguće, nekome koga uopće ne poznam?

    Što njih spriječava da oni pokupe tu ideju i sami nešto naprave? Mnogi su skeptični glede toga, jer su jaki i potkovani (čitaj: imaju novaca)igrači unutra koji bi mogli realizirati tuđe ideje.

    Nadalje, postoji li način kako bi se mogli zaštititi od krađe ideja?

    Da napišem tamo ideju i da ju pokupe, ne znam bi li prije sebe upucao što sam bio glup ili njih što su ideju “maznuli”.

    Treba malo o ovome više napisati. Iz mojega iskustva s ljudima, sve više dolazi do izražaja ona stara poslovica “homo homini lupus est” iliti “čovjek čovjeku vuk”.

  3. Mato i Stipe, hvala na komentarima.

    Mato, imaš pravo da bi trebalo takve neke stvari napisati online, i to je u planu, čim stignem(o) stavit ćemo neke tekstove na CRANE-ov site. U međuvremenu se može malo proguglati po svjetskom Webu, ima toga dosta, od Paula Grahama nadalje.

    Stipe — za tebe sam napisao poseban post. 🙂

  4. Pozdrav
    Malo citam sve ove komentare i teme oko CRANEa pa sam i sam htio ispuniti obrazac prijave, ali to trazi dosta pripreme i detaljan opis projekta. Svaka cast na hrabrosti i zelji da udjete u takav posao, ali… uvijek ima barem jedan ali 🙂
    Dakle, pogledao sam slideshow od nekoliko predavaca koji su govorili kako o samom CRANEu i o web projektima (Damir Sabol i dr.) i svi govore kako je komplicirano doci do uspjeha i probiti se na trzistu, kako kod nas tako i globalno. E sad, imam pitanje kako doci do novca kod Andjela kad ga oni ne daju tako lako, odnosno “ideja” mora biti ono sto se kaze bullitproof pa ce onda netko uloziti novac? Drugim rijecima koliko je CRANE spreman riskirati ulazuci u neki projekt (konkretno mi imamo jedan projekt na kojem radimo oko 9 mjeseci)? To pitam jer je i gospodin Sabol rekao jednom prilikom da ne zagovara venture capital. Pa ako mozemo malo o tome pricati, ovdje ili negdje drugdje bilo bi mi zadovoljstvo, pa usput mogu pokazati i nesto sto smo napravili i izveli na nekoliko mjesta.
    Srdacan pozdrav
    u ocekivanju odogovora

    Alen Malenica

  5. Možemo pričati ovdje, a možete mi se javiti i izravno putem kontakt obrasca.

    Činjenica je, uspjeh na tržištu je vrlo težak i traži puno rada, no postoje metode kojima se to može usmjeriti i pomoći, iako ne i garantirati. Baš sam jučer pisao o nekim od tih metoda na siteu Initiuma, a osim toga nije nikakva sramota priznati da čovjek nešto ne zna i naći većeg stručnjaka da mu pomogne npr. izraditi poslovni plan, razviti aplikaciju i tome slično.

    Poslovni anđeli itekako riskiraju, jer ulažu u tvrtku koja se još nije dokazala na tržištu — lako je kupiti dionice Agrokora, a sasvim nešto drugo je bilo 2001. uložiti parsto tisuća dolara u još jednu Web tražilicu neobičnog imena. Nitko ne može garantirati da će neki projekt uspjeti — ili čak, ako i uspije, da će taj uspjeh biti na način koji investitoru odgovara (ima uspjeha i uspjeha, a osnivači i ulagači se ne moraju složiti oko modela koji im odgovaraju) — i upravo zato što toliko riskiraju, poslovni anđeli i VC kapital ima vrlo stroge kriterije koga će odabrati i u koga će uložiti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *